Solex het verhaal
Elke Solex is anders. Er zijn ontzettend veel verschillende types Solex waaronder de bekende OTO, De Peperbus en Sleutelgat tot de 3800 en van der Heem.
Een Solex motornummer is vrijwel nooit hetzelfde als het Solex framenummer. Die rare Fransen pakten gewoon de eerste motor en een willekeurig frame uit het rek en dat werd samen als een Solex verkocht. Dus let goed op wanneer je een nummer zoekt het geeft bij benadering aan wanneer het geproduceerd is maar dat is niet altijd het bouwjaar.
Het was als een dwaze wetenschappelijke creatie: een motor op het voorwiel van een fiets, alsof iemand tijdens een picknick dacht: “Hé, laten we eens kijken hoe we de saaie fiets wat opwinding kunnen geven!” De Solex maakte zijn debuut in de roerige tijden van de Tweede Wereldoorlog en bleef daarna in verschillende gedaantes bestaan tot 1988. Het was als een kameleon op twee wielen, maar met een constante: die rolmotor aan de voorkant, als een soort Koala vastgeklampt over het voorwiel.
Dus, als je ooit een bromfiets zag die deed alsof hij een fiets was of andersom, met een vleugje Franse flair en een zweem van “Wat hebben ze daar in vredesnaam bedacht?”, was de kans groot dat je een Solex tegenkwam. En eerlijk gezegd, wie zou niet een ritje willen maken op iets dat net zo vreemd en charmant is als een Solex?
Geschiedenis van de Solex
Net voor de Tweede Wereldoorlog ontstond er een briljant idee: de gemotoriseerde Solex-fiets! In 1946 werd deze slimme uitvinding voor het eerst op de markt gebracht en het werd een enorme hit. Met maar liefst 8 miljoen verkochte exemplaren tussen 1946 en 1988 in Frankrijk en over de hele wereld, was de Solex-fiets in zo’n 70 landen te vinden.
Het Franse ontwerp stopte met de productie in 1988, maar dat betekende niet het einde van deze geweldige fiets. Het bleef bijna twee decennia lang bestaan dankzij gelicentieerde productie in China en Hongarije. Uiteindelijk keerde de productie in 2005 terug naar Frankrijk, en vanaf 2011 maakte de S4800 zijn entree op de markt dankzij VeloSolex America in North Bergen, New Jersey. In Frankrijk bestaat de merknaam VeloSolex nog wel maar die maken allang geen benzine motoren meer.
Het verhaal van de Solex-fiets is een echte reis geweest – van een iconische Franse creatie tot een wereldwijd fenomeen dat zelfs zijn weg vond naar productie in andere landen. Nu, met zijn nieuwste versie in de VS, blijft de Solex-fiets een tijdloos symbool van innovatie en mobiliteit!
Modellen geschiedenis van de Solex
Huidige Solex
Vanaf 2012 bood het Franse bedrijf drie producten aan:
- Velosolex – een elektrische opvouwbare fiets die snelheden tot 25 km/u kan bereiken en een bereik heeft tot 50 km.
- Solexity – een elektrische ondersteunde fiets die snelheden tot 25 km/u kan bereiken (volgens de Pedelec norm) en een bereik heeft tot 60 km.
- e-Solex – een elektrische fiets die snelheden van 25-35 km/u kan bereiken en een bereik heeft tot 40 km.”.