Ga naar de inhoud

Solex nummertje maken

Elke Solex is anders. Er zijn ontzettend veel verschillende types Solex waaronder de bekende OTO, De Peperbus en Sleutelgat tot de 3800 en van der Heem. Als je precies wilt weten waar jouw Solex vandaan komt dan zit je hier goed. Het is niet makkelijk om een goed verschil aan te geven tussen de verschillende Solexen. Soms bied de SolexScanner uitkomst.

Een Solex motornummer is in elk geval nooit hetzelfde als het Solex framenummer. Die rare Fransen pakten gewoon de eerste motor en een willekeurig frame uit het rek en dat werd samen als een Solex verkocht. Dus let goed op wanneer je een nummer zoekt. Het geeft slechts bij benadering aan wanneer het geproduceerd is maar dat is niet altijd het bouwjaar van de Solex.

Dan heb je de Franse Solex, de in Nederland geproduceerde van de Heem Solex en de Franse Export Solex. En als laatste heb je nog de in Nederland verkochte Franse Solex na 1969. Die laatste is wel een “Nederlandse Solex” maar absoluut geen van der Heem meer. 

Solex Weetje: In het algemeen is er de Franse Solex en de Nederlandse Solex. Verderop de pagina vindt je hier meer informatie over. 

Solex motornummer Frankrijk

Laat het logisch nummeren maar aan de Fransen over. De eerste Solex was type 650, daarna Solex 600 en pas daarna Solex 330. En als laatste Solex 660. Met een fles rode wijn achter de kiezen leek het logisch. Jaartallen zijn bij benadering:

45cc type 650

  • 05/1946 – 1000
  • 01/1947 – 4200
  • 01/1948 – 12975
  • 01/1949 – 38980
  • 01/1950 –  76670
  • 01/1951 – 1177020

 

45cc type 600

  • 06/1951 – 140096
  • 01/1952 – 179400
  • 01/1953 – 254685

 

49cc Type 330

  • 10/1953 – 325206
  • 01/1954 – 352320
  • 01/1955 – 513720

 

Solex type 660 voetsteun

  • 09/1955 – 653389
  • 01/1956 – 709950
  • 01/1957 – 935850

 

Solex type 1010 Spoelpoorten

  • 04/1957 – 1016251
  • 01/1958 – 1222310

 

Solex 1400 met 19″

  • 09/1958 – 1394501
  • 01/1959 – 1509600

 

Solex 1700 Koppeling

  • 10/1959 – 1702029
  • 01/1960 – 1770840
  • 01/1961 – 2083850

 

Solex 2200 Ontstoorde bougie

  • 06/1961 – 2202001
  • 01/1962 – 2386650
  • 01/1963 – 2705990
  • 01/1964 – 3041150

 

Solex 3300 Vierkante buis

  • 10/1964 – 3283293
  • 01/1965 – 3384500
  • 01/1966 – 3686125

 

Solex 3800 Nieuwe motor

  • 05/1966 – 3800001
  • 01/1967 – 4003600
  • 01/1968 – 4252840
  • 01/1969 – 4533060

 

  • 01/1970 – 4600000 (ongeveer)
  • 01/1971 – 4680000 (ongeveer)
  • 01/1972 – 4750000 (ongeveer)
  • 01/1973 – 4800000 (ongeveer)
  • 01/1974 – 4830000 (ongeveer)
  • 01/1975 – 4900000 (ongeveer)

 

  • XX-1976 – 9000001
  • 01/1977 – 9015000 (ongeveer)

Solex Framenummers Frankrijk

Jaartallen zijn bij benadering.

23732x 1955
26578x 1955
27940x 1956
30280x 1956
32469x 1957
34574x 1957
35778x 1958
39104x 1958
037585x 1968 Solex 3800
037878x 1968
039257x 1969
039576x 1969
039651x 1970
039771x 1971
41881x 1958
42365x 1958
42428x 1959
42799x 1959
42878x 1960
45409x 1960
47173x 1961
49201x 1961
50084x 1961
50756x 1961
52037x 1961
54093x 1962
54993x 1962
56298x 1963
56480x 1963
57736x 1964
59040x 1964
60026x 1964
62047x 1964
64020x 1964
64082x 1965
65100x 1965
75562x 1965
85655x 1965
89939x 1965
90109x 1966
93037x 1966
93131x 1967
94627x 1967
115005x 1956
118548x 1956
130527x 1958
140043x 1958
172959x 1959
173845x 1959
194254x 1959
214829x 1961
227394x 1961
252756x 1962/63
263949x 1963
311294x 1964
324081x 1965
331805x 1966
339009x 1967
341201x 1968
369743x 1973/1974
372461x 1975
380037x 1976
381720x 1978
382189x 1979
383658x 1980
384594x 1981
385840x 1982
387782x 1983
388165x 1984
389586x 1985
391595x 1986
510548x 1968 duits sifac velosolex
512955x 1969 duits sifac velosolex
521359x 1970 duits sifac velosolex
510357x 1980/81 (westerterp wielen)niet 1972 is patent datum solex 5000
600163x 1970 Solex 5000
600986x 1971
607576x 1971
701796x 1971
702576x 1972
703098x 1973
704113x 1974
800143x 1971 Solex 3800
800993x 1972
801446x 1973
805976x 1974
811073x 1975/76

Een SOLEX OTO is een rare 2CV in de bijt. De OTO is namelijk geen eenduidig type. OTO is een Nederlandse naam voor Solexen die door de firma van der Heem gebouwd werden. De basis is de Franse onderdelen maar van der Heem verbeterde de carters, krukassen en diverse motoronderdelen. OTO’s waren degelijker en nog slimmer ontworpen dan hun Franse slag broertjes. 

Maar Solexen kunnen nog meer verwarring veroorzaken! Voordat de Nederlandse Solex OTO gemaakt werd, hadden wij als Nederlanders wel al bijnamen voor geïmporteerde Franse Solexen. Namen als Zwanenhals, Suikerpotje, Peperbus en Sleutelgaatje zijn dus Nederlandse bijnamen voor Franse Solextypes.

Een OTO is dus nooit een Peperbus of een Zoutvaatje. Solex Zwanenhals waren de Franse Solex 650, 600 en 330.

Een Solex Koffertje is dan weer wat anders. Dat is de Nederlandse bijnaam voor een Solex waar het gereedschapsbakje met een dekseltje onder de voetenplak zit. En een Koffertje is slechts in 1 enkele serie in 1961 als OTO gemaakt. 

Motornummers Nederlandse Solex 1948-1967

Jaartal

  • 1948-1953
  • 1954
  • 1955-1956
  • 1957
  • 1958-1959
  • 1960 tot Juli
  • 1961 van Juli
  • 1962
  • 1963
  • 1964
  • 1965 Juni
  • 1965 Dec
  • 1966
  • 1967 tot Juni
  • 1967 van Juli

Motornummer

  • 1000-98000
  • 98001-125860
  • 125861-206384
  • 206385-257200
  • 257201-349799
  • 349800-381000
  • 381001-446411
  • 446412-491000
  • 491001-527800
  • 527801-578600
  • 578601-625600
  • 625601-645000
  • 645001-680096
  • 680097-687500
  • Opnieuw 4003301

Motor type

  • 45cc Kamzuiger
  • 49cc Kamzuiger
  • 49cc Kamzuiger
  • 49cc Kamzuiger
  • 49cc Vlakzuiger
  • 49cc Vlakzuiger
  • 49cc OTO
  • 49cc OTO
  • 49cc Bougie inbouw
  • 49cc Bougie inbouw
  • 49cc Bougie inbouw
  • 49cc Bougie inbouw
  • 49cc Bougie inbouw
  • 49cc Bougie inbouw
  • Franse motor

Wielmaat

  • 26 inch
  • 26 inch
  • 24 inch
  • 24 inch
  • 24 inch
  • 23 inch
  • 23 inch
  • 23 inch
  • 23 inch
  • 23 inch
  • 23 inch
  • 23 inch
  • 23 inch
  • 23 inch
  • Idem

Modelnaam

  • Peperbus
  • Zwanenhals
  • Zwanenhals
  • Koffertje
  • Koffertje
  • Koffertje
  • Koffertje/OTO
  • OTO-Beige
  • OTO
  • Trommelrem
  • Goudbies
  • Goudbies
  • Goudbies
  • Goudbies
  • vd Heem Frame
  • Vanaf Juli 1969 is de Nederlandse licentie gestopt.
  • Tot Sept 1977 wordt de Franse Solex in Nederland verkocht.
  • 1986 – 1988 Nieuwe Franse Solex 3800 (Snorfiets)
  • 1995 Hongaarse Cyklon S3800
  • 1997 Hongaarse Solex 3800S
  • 1998 Chinese Solex S3800 
  • 1999 Chinese Solex S4800