Kabels

Aansluiten gas en remkabel (door Joan Majoor)

Een vaak gestelde vraag is hoe precies de gaskamer / remkabel aan te sluiten voor Solexen vanaf het type 3800.

Er zijn twee systemen gebruikt: een systeem met 1 kabel (gas en rem middels 1 kabel) en een systeem met twee kabels (elk zijn eigen kabels)
Welk systeem van toepassing is wordt oa bepaald door de hoeveelheid gaten onderin de rechterkant van het stuur (elke kabel zijn eigen gat) en het type remhandle.
Ik zal me concentreren op het 2 kabelsysteem met hier en daar een notitie over het 1kabelsysteem.

Wat je nodig hebt voor het twee kabelsysteem :
Gas: buitenkabel van 43 a 45 cm, binnenkabel van respectievelijk 61 a 63 cm met een vast tonnetje van rond 6 mm en een hoogte van 4 mm een vast “gastonnetje” mag ook maar zou vast kunnen lopen tussen het handvat.
Rem: buitenkabel van 68 a 70 cm, binnenkabel van respectievelijk 87 a 89 cm met een vast “peervormig” tonnetje. NOOT voor het eenkabelsysteem moet je experimenteren met de lengte van de buitenkabel voor de rem en met de totale lengte van de binnenkabel, de lengte “buitenkabel gas ” blijft hetzelfde. SOLEX heeft de gewoonte om geen eindtonnetjes te monteren op zijn buitenkabels, het is echter wel netjes om dat wel te doen.
Wie heel netjes werkt maakt de uiteinden van de afgeknipte buitenkabels vlak op een slijpsteen (voorzichtig kabel “slaat” makkelijk weg) en haalt de bramen weg met een “rattestaart” sleutelvijl , dit verlengt de levensduur van de binnenkabel aanzienlijk.
Om rafelen te voorkomen is het aanbevolen de afgeknipte uiteinden van de kabels met soldeer te fixeren. Om montage te vergemakkelijken: maak met een viltstift de beide uiteinden van bv de gaskabel wit.(of een andere kleur die opvalt)

Montage :
Verwijder het rem handvat van het stuur (speciaal boutje 9 mm met hoge “borst” die tevens het gashandvat borgt verwijderen) Steek de buitenkabel voor de rem van onderen in het stuur, in het gat wat het meest naar buiten zit. Steek de buitenkabel voor het gas van onderen in het stuur, in het gat wat het kortst bij de stuurpen zit. Laat beide buitenkabels ca 5 cm uit het handvat steken. Steek de binnenkabel voor de rem (die met het “peertje” ) in de rem hevel (zie foto) en voer hem door het goede gat in het handvat. Steek de binnenkabel voor het gas in zijn gleuf van draaischijf (zie foto) en voer hem door het goede gat in het handvat. Steek nu beide binnenkabels in de bijbehorende buitenkabel (weet je nog welke wat was ?) en druk het handvat weer in het stuur.

REM
Steek de kabel voor de rem in zijn gat aan de rechterkant van de rem. (mits goed gemonteerd, hij zit soms verkeerd om. De wartelschroef hoort links. Steek de binnenkabel van de rem met zijn uiteinde ongeveer een halve centimeter door de as van de wartelschroef.
Druk de wartelschroef tegen de veerdruk in uit zijn vergrendeling en draai net zolang in de rondte tot de binnenkabel van de rem voldoende op spanning is (zou ca 3 rondjes moeten zijn)

Carburateur

Steek de gaskabel in het bovenste kabeloog van het gasmechanisme van de carburateur leidt de binnenkabel ¾ slag om de witte plastic (er zijn meen ik ook zinken metalen) kabeltrommel en klem de kabel vast onder de ring van het kleine schroefje. Wie heel veel geduld heeft kan het kabeleind van de binnenkabel omkrullen en wegwerken in een uitsparing in de kabeltrommel (wie verzint zoiets toch ?)

NOOT: voor het eenkabelsysteem (veel langere binnenkabel) de kabel een hele slag om de kabeltrommel heen en dan verder doorsteken door het onderste kabeloog van het gasmechanisme (wie verzint zoiets toch ?) Voor beide sytemen: binnenkabel strak trekken zodat speling uit de kabel is, dan controleren of carburateur “vol gas” staat (trommel helemaal links om en nok van gasgever in uitsparing van halve maan vormig gasmechanisme, daarna pas het schroefje aandraaien.

Image1

Foto van het gas / remsysteem, door de spanstift uit het handvat te verwijderen zijn de afzonderlijke onderdelen zichtbaar Met rood is het remsysteem aangegeven, met zwart het gassysteem. tussen de remhevel en handvathouder is de gasdraaischijf zichtbaar Deze laatste wordt zowel door het gashandvat bedient (de scherpe punt links valt in een “deuk” in het plastic handvat die kliksgewijs twee standen kent. Op de remhevel zit een nok (hier zwart gemaakt, net links naast zijn asgat) die tegen een platte kant van de gasdraaischijf drukt als er geremd wordt en zo gas terug neemt (meer nog dan mogelijk is met het gashandvat.)